Vraag
Profielfoto van Nicole Huttenhuis
Profielfoto van Nicole Huttenhuis Nicole Huttenhuis 28 april 2020

Ik ben op zoek naar ervaringen en bestaande manieren om het regionale zorgaanbod goed op de kaart te zetten. Kan jij met mij delen van welke sociale kaart jij gebruik maakt en waarom?

Ggz instellingen gaan steeds meer samenwerken met huisartsen en andere hulpverleners. Bij GGz Breburg ben ik als communicatieadviseur betrokken bij het programma 'Reis van de client'. GGz Breburg neemt de hele ‘reis’ van de cliënt onder de loep om deze op verschillende punten te verbeteren. Doel is om te komen tot kortere wachtlijsten en cliënten die eerder de juiste zorg krijgen. Bovendien voelen zowel cliënten als verwijzers zich welkom en goed geïnformeerd. GGz Breburg is gevestigd in de regio Tilburg en Breda en gaat steeds meer samenwerken met andere zorgverleners in de regio. Zij gaan bijvoorbeeld hun expertise al bij de huisarts inzetten. Een verwijzing kan naar GGz Breburg zijn, maar ook naar een andere zorg- of welzijnsorganisatie. Een duidelijke sociale kaart is daarom van belang. Het meest logisch is om gebruik te maken van een (bestaande) sociale kaart. Maar er bestaan veel sociale kaarten en vaak zijn die onvolledig, niet up-to-date of is het lastig een selectie te maken. Ik ben benieuwd van welke oplossingen andere ggz organisaties, verwijzers en sociale wijkteams gebruik maken? Van welke sociale kaart maak jij gebruik en waarom? Heeft jouw organisatie een good practice die je wilt delen? Ook voorbeelden buiten Brabant zijn welkom!
Beantwoord de vraag van Nicole